مراقب تغذیه خود در ایام نوروز باشید
نوشته شده توسط : zwembril

بنابراین كارشناسان بهداشتی به مردم توصیه می كنند ضمن كم مصرف كردن شیرینی و آجیل در این ایام از برنامه غذایی منظمی پیروی كنند تا دچار اضافه وزن یا سوء تغذیه نشوند.

یكی از این توصیه ها مربوط به غذاهای سرخ كرده است چرا كه در این ایام به واسطه میهمانی ها، مصرف غذاهای سرخ كرده افزایش می یابد، در حالی كه روزانه نباید بیش از یك وعده غذای سرخ كرده مصرف كرد اما این به معنای حذف گوشت از برنامه غذایی نیست چرا كه در هفته دو تا چهار بار، 80 تا 120 گرم گوشت باید در برنامه غذایی باشد.

كارشناسان بهداشتی همچنین توصیه می كنند از امعا و احشای حیوانات مانند دل، جگر ، قلوه، سیرابی و كله پاچه بیش از یك بار در ماه استفاده نكنید.

مصرف یك تا سه عدد تخم مرغ در هفته و گنجاندن یك تا دو تكه ماهی - معادل 100 تا 120 گرم - در برنامه غذایی از دیگر توصیه های كارشناسان بهداشتی است.

** شیرینی ها

شیرینی ها در ایام نوروزی باید به مقدار متعادل مصرف شوند. دسرها نیز به نوعی شیرینی به شمار می روند بنابراین افراد اگر قصد دارند پس از غذا دسر مصرف كنند باید از انواعی كه منبع غنی كلسیم هستند، استفاده كنند.

** حبوبات

حبوبات از دیگر گروه های غذایی است كه باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. مصرف یك تا دو وعده عدس، نخود و لوبیا قرمز در هفته برای تامین نیازهای بدن ضروری است. هر وعده حبوبات معادل 100 تا 200 گرم است.

** غلات و سیب زمینی

روزانه حداقل باید سه وعده از تركیباتی مانند نان، سیب زمینی، برنج، غلات و ماكارونی مصرف شود چرا كه این مواد غذایی، قند طبیعی زیادی دارند.

** شیر و فراورده های آن

نوجوانان و بزرگسالان تا سن 24 سالگی و زنان شیرده باید سه تا چهار وعده در روز و در هر وعده یك لیوان شیر مصرف كنند. اگر شیر با مزاج فردی سازگار نباشد باید از فراورده های جایگزین مانند ماست و پنیر استفاده شود.

یك پیاله ماست و دو قطعه پنیر به اندازه یك لیوان شیر كلسیم دارند.

** میوه ها

اگر یك عدد سیب، یك عدد موز، یك بشقاب توت یا انگور را یك وعده میوه حساب كنیم، باید روزانه دو تا سه وعده مصرف كرد.

** سبزی ها

یك وعده سبزی به اندازه 100 گرم سبزی خام یا 150 تا 200 گرم سبزی پخته، 50 گرم كاهو یا 100 گرم سالاد مخلوط است.

روزانه سه تا چهار وعده سبزی باید مصرف شود اما حداقل یكی از این وعده ها باید به صورت خام باشد.

** نوشیدنی ها

روزانه حداقل یك و نیم لیتر - معادل هشت لیوان - مایعات باید نوشید. البته باید از نوشابه های بدون قند استفاده شود. در مصرف چای، قهوه و نوشابه های گازدار نباید افراط شود و در نهایت از مصرف بیش از حد گوشت و نمك در این ایام باید خودداری شود.

اجتمام ** 9185*





:: برچسب‌ها: نیکون , فیلم , خانه ,
:: بازدید از این مطلب : 254
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: